Zdrowie i zima

Jak bezpiecznie i zdrowo szaleć na śniegu?

Zima w pełnej krasie. No może prawie w pełnej krasie, bo śniegu trochę mało i nie wszędzie. Ale, gdzieniegdzie całkiem sporo. Góry, stoki narciarskie, lodowiska, naśnieżane pagórki czekają na nasze dzieci. Biały raj kusi, a z drugiej strony w całej Europie i Polsce również szaleją przeziębienia i grypy. Jak pogodzić te dwie sprawy i zadbać o dzieci?

Odpowiednie ubrania dla dziecka

Trzeba pamiętać wbrew twierdzeniom naszych babć, że prawidłowe ubranie dla dziecka na zimę to nie tylko ciepła, czysta wełniana czapka, szalik, czy sweterek. Czasem prawidłowo oznacza dużo lekkich warstw na tzw. cebulkę, bo przecież do zabaw, szaleństw na lodowisku dzieci potrzebują swobody ruchów. Ważne są też buty. Zadbajmy o właściwe obuwie dziecka, zwłaszcza, gdy mamy do pokonania zaspy czy kałuże. Czapki, szaliki, rękawiczki niezbędne!!! W domach często staczamy batalie z dziećmi o rajstopy i kalesonki. Choć niewdzięczne to chwile dla rodzica, zaprocentują zdrowiem.

Przemyślmy nasze plany. Dziecko przegrzane – to dziecko spocone. Spocone plecy i głowa plus mróz… to przeziębienie gotowe! Zmarznięte uszy i stopy, przewiana głowa i szyja, to zapowiedź wieczornej gorączki. Zaplanujmy zatem właściwą odzież. Pamiętajmy, by nie przegrzewać i nie wyziębiać złym doborem ubrań.

Zimowe kosmetyki

Kosmetyki typu oliwki, kremy natłuszczające twarz, pomadki ochronne przydadzą się w zimę, nie tylko w mroźne dni. Zarówno chłopcom, jaki dziewczynkom.

Zimowa dieta

By dzieci miały dużo energii na zimowe aktywności, a przy tym zdobyły trochę odporności musimy zadbać o właściwą dietę. Musi się ona różnić od letniej, jesiennej. Musi, bowiem dostarczać więcej składników odżywczych niż ta lekka – wakacyjna. Zatem więcej tłuszczy, węglowodanów i oczywiście witamin. Koniecznie zapewnijmy dużo warzyw i owoców. Jeśli brakuje ich w naturalnej postaci lub nie wszystkie nasze dzieci lubią, poprośmy lekarza lub farmaceutę o poradę, co do właściwego zestawu witamin np. w tabletkach. Najważniejszym przykazaniem diety wspomagającej odporność organizmu na różne infekcje i zagrożenia jest różnorodność składników odżywczych.

Świeże powietrze, basen,…

Czyli tak zwane „hartowanie organizmu”. By organizm dziecka nie reagował na zimno jak na zagrożenie musi się do chłodu przyzwyczaić. Dobry sposób na to – to spacery zimowe. Niektórzy rodzice uważają, ze regularne uprawianie sportu, korzystanie z basenu wpływa znacznie na odporność ich dzieci – rzadziej chorują, przemarzają. Ostatnio groty solne cieszą się powodzeniem i skutecznością w uodparnianiu maluchów. Warto jednak kwestie basenu i grot skonsultować z lekarzem – nie dla wszystkich dzieci jest to wskazane.

O to, co każdy rodzic może zadbać sam to wywietrzony pokój dziecięcy, a potem właściwa temperatura w całym domu, czyli ok. 19-25 stopni Celsjusza.

Szczepionki, preparaty, homeopatia ….

Szczepionki, nowoczesne preparaty, homeopatia mają pewnie tyle samo przeciwników, co zwolenników. Każde dziecko jest odrębnym organizmem, nie sposób, więc mieć jedną receptę na odporność dla wszystkich dzieci i rodzin.

Pewne jest, jednak to, że dbanie o właściwe ożywianie, ubieranie i nasz zdrowy rozsądek, może nam pomóc w ustrzeżeniu naszych dzieci i nas samych przed chorobami. A tym samym pomoże nam cieszyć się zimą i nadchodzącymi feriami zimowymi.

Poczytaj także:

Zabawy z dziećmi na śniegu
Zimowa nuda w domu – propozycje zabaw

 

Autor tekstu : Dorota Mazur



ZOBACZ TAKŻE:kosmetykizima