Metoda Dennisona w walce z dysleksją

Dysleksja Metoda Dennisona

Terapia metodą Dennisona – skuteczna pomoc dla dzieci dyslektycznych

„Ruch jest drzwiami do uczenia się”

Gimnastyka mózgu

Paul Dennison amerykański pedagog, psycholog, na przełomie lat 60 / 70 zauważył, że przyswajanie wiedzy i uczenie dzieci dyslektycznych w ruchu daje o wiele lepsze rezultaty, nauka przychodzi im łatwiej niż w spoczynku. Zaobserwował, które ruchy wywierają najbardziej oczekiwane efekty, opracował kanon ćwiczeń nazywany „gimnastyką mózgu”. Są to ćwiczenia relaksacyjne i energetyzujące służące integracji półkul mózgowych w celu efektywniejszego działania. Metody paula Dznnisona określane są mianem Kinezjologii Edukacyjnej.

Każda z półkul mózgowych ma inne zadanie. Lewa odpowiada za analizę szczegółów, wnioskowanie i operowanie mową. Prawa steruje emocjami. Jeśli rozwój dziecka przebiega w sposób nieskrępowany, w naturalny sposób ćwiczy ono obie półkule. Dzięki ich współpracy ma szansę na rozwój talentów. Brak równowagi pomiędzy pracą prawej i lewej półkuli może powodować problemy z koncentracją, nauką czytania i pisania.

Prawa i lewa półkula

Zazwyczaj uczniowie pracują używając funkcji lewej lub prawej półkuli. Przez to ograniczają swoją aktywność poznawczą. Bardzo często dzieci by skorzystać z funkcji prawej półkuli muszą wyłączyć lewą i odwrotnie. Przy „ jednostronnej pracy mózgu” możliwość zapamiętywania jest sporo mniejsza. Do tej grupy dzieci należą najczęściej te, które nie raczkowały lub nie pełzały. Poprawiona w wyniku ćwiczeń zintegrowana praca prawej i lewej półkuli pozwala dzieciom ze specyficznymi problemami w nauce zwiększać motywację do nauki, polepszać jakość funkcjonowania układów koordynacji, podnosić samoocenę i wiarę we własne możliwości, odkrywać swoje mocne strony.

Kinezjologia Edukacyjna jest szansą dla dzieci z dysgrafią – czyli z problemami grafomotorycznymi. Proponowane przez Paula Dennisona ćwiczenia nie tylko pobudzają pracę mózgu, koordynują pracę obu półkul mózgowych ale równocześnie rozluźniają napięcie mięśniowe i eliminują stres.

Ćwiczenia

Ćwiczenia „Gimnastyki Mózgu” są proste, a ich cierpliwe i systematyczne wykonywanie pomaga przezwyciężyć trudności na jakie napotykają dzieci dyslektyczne. Prowadzone są one w formie zabawy.

Usprawnieniu umiejętności czytania i pisania służą proste ćwiczenia gimnastyczne wykonywane przez kilka minut np. na zajęciach wyrównawczych, jako przerywnik w lekcjach (w młodszych klasach), a także systematycznie w domu.

Ćwiczenia Dennisona pomagają także dzieciom z ADHD, czy też dzieciom nerwowym, mającym emocjonalne problemy w szkole, poprzez zwiększenie efektywności uczenia się, rozwijanie zablokowanych funkcji psychicznych i fizycznych.

Przykładowe ćwiczenia

· Picie wody – to istotny element ćwiczeń Kinezjologii Edukacyjnej. Należy wypić w ciągu dnia taką ilość szklanek, ile wynosi 1/11 wagi ciała. Dostarczanie odpowiedniej ilości wody jest niezbędnym ćwiczeniem wstępnym, zaczyna się od tego zajęcia, ponieważ woda zapewnia odpowiedni poziom energii i ułatwia mózgowi przyswojenie informacji.

· Ćwiczenie pomagające skorygować przestawianie liter i mylenie sylab to tak zwane „masowanie punktów na myślenie”, masować należy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jedna dłoń leży na punkcie” centralnym czyli pępku, a druga masujemy wgłębienie pod obojczykiem.

· Ćwiczenie poprawiające wymowę, pisownię, umiejętności czytania, słuchania i rozumienia, polepsza koordynacje ruchową to „ruchy naprzemienne” – czyli np. dobrze znany taniec „zasiali górale” czy też dotykanie lewym łokciem prawego kolana i odwrotnie. Takie ruchy równoważą pracę prawej i lewej półkuli.

· Ćwiczenie poprawiające koordynację wzroku, zwiększające ruchliwość gałek ocznych, poprawiające sprawność czytania to tak zwane „leniwe ósemki Dennisona”. Dziecko wyciąga rękę, głowa nieruchomo, kciuk postawiony. Dłonią kręci znak nieskończoności po 8 ruchów każdą ręką. Ręka musi znajdować się cały czas w polu widzenia w lewo, w prawo, w dół, w górę. Pracuje tylko oko, które wodzi za kciukiem. Ćwiczenie wykonujemy: lewą ręką, prawą ręką na końcu obydwiema rękami.

 

Dowiedz sie też czym jest i na czym polega OPTO-DYSLEKSJA

Opto-dysleksja – to zespół specyficznych trudności w nauce pisania i czytania, tak samo jak w przypadku dysleksji, ale wynikających z zaburzeń pracy mięśni oka. Z zaburzeń postrzegania wzrokowego, czyli z nieprawidłowo przebiegającego procesu widzenia, których przyczyną jest nieprawidłowa pracą mięśni akomodujących. Opto-dysleksja jest jednym z rodzajów dysleksji typu wzrokowego. (więcej)

Polecamy również Bajki dla dyslektyków oraz Bajka dla opto-dyslektyków

Autor tekstu : Joanna Andrzejewska