Maluszek może być zdrowszy

Odporność dziecka

Odpowiednie jedzenie to nie tylko gwarancja, że dziecko będzie dobrze się czuć i rozwijać. Dieta to nasz sojusznik w zwalczaniu dolegliwości. Bo jedzeniem można leczyć. Zwłaszcza wtedy, gdy malec cierpi na zaparcia czy z powodu biegunek. Odpowiednie menu pomoże tez dziecku walczyć z chorobą czy – również ważne- zdobyć odporność. Oto co wart robić, a czego lepiej nie:

• Zmień swoja dietę… karmisz piersią a twój maluszek płacze np. z powodu kolki? Przyjrzyj się swojemu menu. Zrezygnuj z kawy, herbaty, napojów gazowanych, dań z produktów które wzdymają (np. fasoli, kapusty, smażonych, tłustych, ostro przyprawionych). Jedz lekkostrawne posiłki. Jeśli malec nie toleruje laktozy, zrezygnuj z produktów mlecznych.

• … lub mieszanką mleczną. Jeśli malec, który dostaje mleko modyfikowane, ma kolkę zmiana mieszanki jest jednym ze sposobów, by ulżyć dziecku. Skonsultuj to najpierw z lekarzem, który wybierze odpowiednią.

Podawaj dziecku produkty bogate z witaminę C… na przykład przetwory z czarnych porzeczek, aronii, ale także żółte i zielone warzywa… Nie tylko podnoszą odporność, ale także ułatwiają przyswajanie przez organizm żelaza i uczestniczą w wytwarzaniu krwinek czerwonych.

• … I w żelazo. Dzięki temu dziecko nie będzie grozić anemia. Maluszkowi podawaj mleko modyfikowane i kaszki wzbogacone z żelazo, starszemu- kasze, warzywa strączkowe, pieczywo z pełnego przemiału, ryby, drób, cielęcinę. Uwaga! Gdy smyk jest blady i osłabiony, pójdź z nim do lekarza.

Nie zmuszaj do jedzenia. Organizm chorego dziecka wszystkie siły kieruje na walkę z zarazkami. Stąd brak apetytu u maluszka. Nie każ smykowi jeść, nie wymuszaj w niego kolejnej kanapki. Przygotuj dania, które nie wymagają długiego gryzienia, np. zupy kremy.

Daj wodę, gdy maluch gorączkuje. Powinien pić jak najwięcej, by się nie odwodnił. Jeśli nie chce, podawaj co jakiś czas smykowi 2-3 łyżki wody mineralnej bądź przegotowanej.

Nie podawaj miodu, jeśli… dziecko nie skończyło roku. Miód, który działa bakteriobójczo, jest silnym alergenem, dlatego maluch, który jest uczulony, może poznać jego smak, dopiero gdy ma półtora roku. Uwaga!!! Miód dodany do gorącego napoju traci swoje właściwości. Lepiej poczekać, za herbatka ostygnie i dopiero wtedy włożyć do niej łyżkę miodu.

Kup tran. Mogą po niego tak że sięgać dzieci z osłabionym układem odpornościowym. W tranie znajdują się nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które m.in. wzmacniają odporność dziecka. Dlatego jeśli maluch nie jest uczulony, można mu podawać także ryby morskie( zgodnie z tabelą rozszerzenia diety).

• Przygotuj odpowiednie menu, jeśli malec ma biegunkę… Coś do picia: chłodna wodę, niesłodzone herbatki, np. z czarnych jagód. Do jedzenia: marchwianka lub HIPP ORS 200, kleik ryżowy( pół szklanki ryżu gotuj pól godziny w litrze wody: potem przecedź przez sito, lekko posól i dodaj odrobinę masła: są też gotowe kleiki), sucharek z masłem, zupa bez pora i cebuli. Nie podawaj świeżych owoców (sprawdza się pieczone jabłka i kompot z jabłek oraz banan), soków, surówek, wędlin, cukru i miodu, a także produktów mlecznych.

• … Lub zaparcie. Maluch powinien być przystawiany do piersi jak najczęściej. Gdy pije mleko modyfikowane, może dostać herbatkę z kopru włoskiego. Jadłospis starszaka należy urozmaicić potrawami z dużą zawartością błonnika (surowe warzywa, kasze gruboziarniste, ciemne pieczywo, suszone śliwki). Uwaga! Trzeba unikać kaszek ryżowych, kukurydzianych, ryżu, słodyczy i bananów.

Dodawaj do potraw czosnek. To źródło witamin (przede wszystkim witaminy C) i składników mineralnych. Ma właściwości bakteriobójcze, świetnie leczy przeziębienia i infekcje układu oddechowego.

Zapamiętaj!
Aby malec po przeziębieniu szybko odzyskał siły, powinien dobrze jeść( ale nie znaczy to, że dużo. Bo gdy jego organizm walczył z infekcją, stracił wiele białka, mikroelementów i witamin- musi to uzupełnić. Dziecko po chorobie powinno jeść lekkostrawne dania ( zatem zrezygnuj z warzyw strączkowych, kapusty, cebuli, porów, ciężkich sosów). Posiłki przyrządzaj z ryb, chudego białego mięsa, warzyw. Najlepiej gotowanych na parze lub pieczonych. Warto też zacząć wzmacniać układ odpornościowy. Pomocne będą produkty z witaminami C oraz z grupy B, żelazem, cynkiem, czyli warzywa, soki ze świeżych owoców, kaszki i kleiki wzbogacone w żelazo.

Aneta Strelau, dietetyk.

 

Autor tekstu : Aneta Strelau