Kiedy 1+1=3

Ponad połowa młodych Polaków sądzi, że edukacja seksualna w szkole w obecnej formie to zdecydowanie za mało! Na własnej skórze przekonują się o tym przede wszystkim młodociane matki i ojcowie. Z badań wynika, że , niestety, głównym źródłem informacji młodych ludzi o seksualności i antykoncepcji są rówieśnicy… Wartość merytoryczna zdobytej tą drogą wiedzy jest niska. Młodzi ludzie sami przyznają, że odpowiednimi osobami do przekazywania takich informacji są rodzice, szkoła, lekarze…

W odpowiedzi na te potrzeby młodzieży powstała Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa “Kiedy 1+1=3”.

Właśnie skończył się Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa, w ramach którego odbyły się akcje edukacyjne w pięciu miastach Polski. Organizatorzy rozdali blisko 4000 poradników i ponad 1500 ankiet edukacyjnych.

Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa zainaugurowała akcja świadomościowa w Lublinie (25.05). Kolejne akcje odbyły się w Krakowie (1.06.), Wrocławiu (8.06.), Gdańsku (15.06).i w Toruniu (22.06.). Pierwszy zorganizowany w taki sposób Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa celowo uwzględniał w terminie: Dzień Matki, Dzień Dziecka oraz Dzień Ojca, aby w tym czasie przypomnieć o istotnych sprawach, które mają wpływ na ukształtowanie się szczęśliwej rodziny.

W każdym mieście namiot Kampanii odwiedzali nastolatkowie, rodzice z dziećmi, osoby dojrzałe. Na miejscu można było skorzystać z porad lekarzy ekspertów – ginekologów
i seksuologów. Konsultanci przeprowadzali ankiety sprawdzające wiedzę z zakresu metod antykoncepcji. Osoby, które prawidłowo wypełniły formularz otrzymały nagrody. Wszystkim zainteresowanym wręczano broszurę “Poradnik po antykoncepcji”, burzący mity na temat życia seksualnego.

Akcje świadomościowe w każdym z miast przyciągnęły tłumy ludzi. Na najmłodszych czekał animator, który organizował dla nich gry i zabawy. Dzieci mogły pomalować kolorowankę z wizerunkiem szczęśliwej rodziny i wziąć udział w konkursach z nagrodami.

“Mamy nadzieję, że akcje organizowane w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa przyczyniły się do zwiększenia świadomości nt. życia seksualnego w Polsce. Każdy chętny mógł skorzystać profesjonalnych porad naszych ekspertów. Jesteśmy przekonani, że akcje tego typu pomagają przełamać barierę obawy przed rozmowę o seksie i antykoncepcji, szczególnie wśród ludzi młodych i przyczyniają się do świadomego planowania rodziny.
– mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Plc., która jest inicjatorem Kampanii.

“Rodzicielstwo to ważna decyzja, która rzutuje na losy nie tylko tych dwojga ludzi,
którzy zostają rodzicami, ale także na ich dziecko. Dlatego tak ważna jest edukacja
w tym zakresie, która przyczyni się do tego, aby rodzicami stali się ludzie dojrzali
do decyzji o posiadaniu potomstwa” – wyjaśnia dr n. med. Jerzy Kalasiewicz
z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny wspierają Kampanię jako patroni honorowi, a inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Plc. – patron świadomego rodzicielstwa.

Co mówią badania opinii?

Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków*

* Młodzi ludzie czerpią wiedzę nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów – 55,4%, z Internetu – 43,9%, ze szkoły, od nauczycieli – 34,9%, z czasopism młodzieżowych – 32,6%
* Aż 51,7% uważa, że wiedza nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca
* Uważają jednak, że tę wiedzę powinni im dostarczać rodzice (opiekuni) – 72,9%, szkoła – 61,6% czy lekarz lub farmaceuta – 35,7%
* Trzy czwarte przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe
* 79,9% młodych respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że brak wiedzy nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych jest główną przyczyną przypadkowych ciąż nastolatek
* 73,2% podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny

Sytuacja młodocianych matek**

* Większość uczestniczek badania przyznała z perspektywy czasu, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca
* Młodociane matki przyznały, że mimo podstawowej wiedzy na ten temat nie umiały połączyć jej z praktycznym zastosowaniem albo mówiły, że brakowało im wyobraźni lub poczucia odpowiedzialności
* Większosć kobiet zaszła w ciążę dość szybko od momentu rozpoczęcia współżycia seksualnego (w okresie do 6 miesięcy), zdarzało się to również u progu inicjacji seksualnej
* Choć pojawienie się dziecka kobiety oceniały pozytywnie, głównie ze względu na zwiększenie mobilizacji życiowej, to wspomniały też o problemach i trudnościach, o których wcześniej nie pomyślały: trudność godzenia nauki z zajmowaniem się dzieckiem; zakończenie edukacji na niższym poziomie niż chciałyby; nowe obowiązki i odpowiedzialność; radykalna zmiana trybu życia, brak czasu na wiele innych rzeczy, brak życia towarzyskiego; brak umiejętności ułożenia sobie życia z ojcem dziecka wynikającej z niedojrzałości; żal, że dziecko nie ma lepszego biologicznego ojca
* Prawie wszystkie uczestniczki badania uważają, że dziewczyny powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie przypadać powinna rodzicom, zwłaszcza matce oraz szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca
* Z perspektywy doświadczeń gdyby mogły cofnąć czas, rozpoczęłyby współżycie seksualne później albo – jeśli rozpoczęłyby w tym samym wieku – stosowałyby środki antykoncepcyjne

* Badanie CBOS przeprowadzone w ramach Kampanii “Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska
495 osób w wieku 13-21 lat
** Badanie CBOS przeprowadzone w ramach Kampanii “Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 6 nie pózniej niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu.

Polecamy również Pierwsze objawy ciąży  oraz Badania podczas ciąży



ZOBACZ TAKŻE:ciążafizjologia