Człowiek, który nie pierze swoich ubrań to…

W kulturze współczesnej funkcjonuje wiele wzorców zachowań kobiet i mężczyzn, różnych modeli relacji między płciami, wspierających się na odmiennych wartościach.

W ciągu ostatnich kilku dekad w obszarze kultury zachodniej rozprzestrzenił się model związku partnerskiego, który łączy się z nową wizją mężczyzny (i kobiety). Nowy paradygmat męskości akcentuje równość oraz partnerstwo płci, uznając te wartości za fundamentalne w tworzeniu nowego ładu społecznego; pozwala mężczyźnie na eksponowanie zarówno cech męskich jak i kobiecych. Ta wizja męskości daje mężczyźnie szansę rozwinięcia pełni indywidualnego potencjału człowieka.

dr Krzysztof Arcimowicz

Badania pokazały, że mężczyźni pomimo wyższych niż kilkanaście lat temu deklaracji o partnerskim podziale obowiązków, nadal swoją męskość definiują poprzez pracę zawodową. Zaledwie 13 % respondentów uważało, że prowadzenie domu i angażowanie się w życie rodzinne może dać mężczyźnie tyle samo satysfakcji i zadowolenia co praca zawodowa. Ponadto badani twierdzili, że praca zawodowa kobiet w większym stopniu niż praca mężczyzn negatywnie wpływa na jakość życia rodzinnego i rozwój dzieci.

Sprawdź swoje kompetencje społeczne

Przy każdej z opisanych sytuacji wybierz – twoim zdaniem – najtrafniejszą odpowiedź.

1. Osoba, która nie sprząta swojego mieszkania to:
a) Brudas
b) Bogaty człowiek, którego stać na zatrudnienie gosposi
c) Bezdomny, który nie ma własnego kąta
d) Pełnosprawny dorosły mężczyzna.

2. Ktoś, kto nie potrafi przygotować posiłku, to:

a) Dziecko, zbyt małe, aby dać mu nóż do ręki lub dopuścić do gorących naczyń.
b) Osoba upośledzona, niezaradna życiowo
c) Człowiek buszu, który dotąd żywił się znalezionymi owocami
d) Mąż z dwunastoletnim stażem małżeńskim, ojciec dwójki dzieci.

3. Dziewięcioletni Jaś stoi przed wysokim mężczyzną spuszczając wzrok. Mówi, że jest już w trzeciej klasie i ma ostatnio problemy na lekcjach W-Fu. Dwa tygodnie temu podczas jazdy na rowerze miał przykry wypadek i bardzo boli go kolano. Ten mężczyzna to:

a) Lekarz
b) Nauczyciel W-Fu
c) Sąsiad z tego samego piętra.
d) Ojciec widujący swojego syna codziennie

4. Człowiek, który nie pierze swoich ubrań to ktoś, kto:
a) Korzysta wyłącznie z usług pralni
b) Ma niesprawne ręce, jest inwalidą
c) Jest więźniem odbywającym wyrok w Zakładzie Karnym
d) Jest mężczyzną aktywnym zawodowo.

5. Jedenastoletnia Małgosia prosi, aby sprawdzić ortografię w jej wypracowaniu. Mężczyzna, któremu dziewczynka pokazuje zeszyt jest zniecierpliwiony. Odmawia pomocy, bo:
a) Jest niewidomy
b) Jest analfabetą
c) Cierpi na paranoję i boi się, że w tekście mógłby odkryć tajne przesłanie.
d) Ma wyższe wykształcenie.

Prawidłowa odpowiedź to za każdym razem wariant d.

Dziwisz się? Przeczytaj wyjaśnienie.

Pan Stefan ma 36 lat. Jest żonaty od dwunastu lat, ma dwoje dzieci. Zawsze wygląda nieskazitelnie elegancko, choć sam nie pierze i nie prasuje swoich ubrań. Nigdy nie sprząta swojego mieszkania, nie potrafi przygotować posiłku. Dlatego też nie zgadza się, aby żona wyjechała na dwa dni do teściowej. Nie wie, do której klasy chodzi jego syn – dziewięcioletni Jaś. Denerwuje go, gdy córka prosi o pomoc w odrabianiu lekcji. Ma wyższe wykształcenie, jest aktywny zawodowo. Po pracy czuje się zmęczony i chce oglądać programy sportowe. Małgosia ma jedenaście lat i zdaniem ojca powinna być samodzielna. Stefan poświęca około 30 minut dziennie na rozmowy ze swoimi najbliższymi.

Dwa dni temu Pan Stefan wypełnił test psychologiczny, w którym zaznaczył, że najważniejszym czynnikiem budującym szczęście rodzinne są stosunki partnerskie.

Dr Katarzyna Korpolewska

Test sprawdzający kompetencje społeczne autorstwa dr Katarzyny Korpolewskiej został przygotowany na potrzeby Kampanii Partnerskiej Rodzina. Kampania ta jest jest trzecim działaniem w ramach projektu Elastyczny Pracownik – Partnerska Rodzina, realizowanego przez Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Białymstoku, w partnerstwie z Białostocką Fundacją Kształcenia Kadr, Izbą Przemysłowo – Handlową w Białymstoku oraz Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku. Projekt realizowany jest w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Skierowany jest do pracujących rodziców posiadających dzieci w wieku do 7 lat oraz kobiet ciężarnych. Zmierza do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez stworzenie warunków umożliwiających godzenie życia zawodowego z rodzinnym.

Punktem wyjścia do opracowania strategii kampanii Partnerska Rodzina stały się badania opinii przeprowadzone w ramach projektu Elastyczny Pracownik – Partnerska Rodzina. Podstawowym celem podjętych badań było zidentyfikowanie czynników demograficznych, społecznych i psychologicznych, które mogą mieć potencjalny wpływ na podejmowanie przez mężczyzn ról rodzinnych. Badanie miało również dać odpowiedź na pytanie, co wpływa na chęć pełnienia przez mężczyzn ról opiekuńczych wobec małych dzieci oraz co decyduje o dzieleniu obowiązków domowych z partnerką.

Badania pokazały, że mężczyźni pomimo wyższych niż kilkanaście lat temu deklaracji o partnerskim podziale obowiązków, nadal swoją męskość definiują poprzez pracę zawodową. Zaledwie 13 % respondentów uważało, że prowadzenie domu i angażowanie się w życie rodzinne może dać mężczyźnie tyle samo satysfakcji i zadowolenia co praca zawodowa.

Kampania Partnerska Rodzina adresowana jest przede wszystkim do mężczyzn młodych, pozostających w związkach, oczekujących na dzieci lub posiadających dzieci w wieku

do 7 lat. Celem kampanii jest przekonanie, że egalitaryzm w podziale obowiązków domowych z partnerką może być źródłem satysfakcji i doskonałą formą samorealizacji. Równocześnie działania realizowane w ramach kampanii mają pokazać, że partnerski podział obowiązków nie musi pozostawać w konflikcie z pracą zawodową mężczyzny.

Druga płaszczyzna komunikacji kampanii to przekaz kierowany do kobiet. Jego istotą jest przekonanie pań, że podstawą budowania partnerskich relacji w związku jest przekazanie części obowiązków domowych mężczyznom. Kobiety, które chcą budować partnerskie relacje powinny dać swoim partnerom przyzwolenie na zajmowanie się domem i dziećmi, a to często jest bardzo trudne. Pokazanie korzyści jakie dają partnerskie relacje w związku przełożyć się może w przyszłości na zmianę sposobu oceniania sukcesów zawodowych i osobistych partnerów.

Kampania będzie realizowana w okresie od maja do grudnia 2007 roku. W jej ramach uruchomiona zostanie strona www.partnerskarodzina.pl, opracowany zostanie pakiet materiałów o charakterze poradnikowym, przygotowana zostanie sonda wśród kobiet, mężczyzn i dzieci, której celem będzie pokazanie trzech różnych perspektyw postrzegania partnerstwa w związkach. Ogłoszona zostanie również ogólnopolska akcja Dzień Partnerstwa, której celem będzie promowanie idei partnerskich relacji w związkach oraz sprowokowanie społecznej dyskusji na ten temat. Promocji partnerskiego modelu związków służyć będzie również utwór muzyczny autorstwa Jacka Cygana i Adama Sztaby, w wykonaniu polskich gwiazd. Jego premiera przewidziana jest na początek października. Kampania zostanie zakończona sondą przeprowadzona wśród mężczyzn mieszkających w Warszawie i Białymstoku.



ZOBACZ TAKŻE:rodzina